ZDROWO JEM WIĘCEJ WIEM

W roku szkolnym 2016/2017 Szkoła Podstawowa nr 4 im. Adama Mickiewicza w Sielcach bierze udział w siódmej edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, która została objęta honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Konrnhauser-Dudy.

            Informacje o projekcie:

„ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM” to projekt realizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Projekt ma charakter ogólnopolskiej międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia. Poprzez uświadamianie Nauczycielom, Rodzicom oraz Dzieciom, jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz aktywność sportowa, zmieniamy świadomość społeczną.

PROJEKT „ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM” TO:

  • bogata oferta edukacyjna dla klas I-III szkół podstawowych,
  • wieloaspektowy, spójny projekt doskonale wpisujący się w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej,
  • rzetelna wiedza naukowa na temat zdrowego odżywiania i roli aktywności fizycznej podana w przystępny i nieszablonowy sposób – oprócz materiałów przygotowanych na lekcje oferujemy pogłębioną wiedzę, która nieustannie jest uzupełniana, zgromadzoną w portalu aktywniepozdrowie.pl w postaci ponad 300 artykułów,
  • wiele wartościowych nagród – dla nauczycieli, dzieci oraz szkół – z najcenniejszą, naszym zdaniem, nagrodą „główną” dla wszystkich osób, które zaangażują się w ten projekt, jaką jest możliwość zmiany dotychczasowego stylu życia na zdrowsi i bardziej aktywny ruchowo.

ównym celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.

Na zakończenie

W połowie czerwca zakończyła się VII edycja projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, która odbyła się pod honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP, Agaty Kornhauser-Dudy. Organizatorzy przesłali do p. Iwony Piekarskiej (wychowawczyni klasy III d, której klasa uczestniczyła w projekcie) podziękowanie za udział i trud włożony w realizację zadań konkursowych oraz dyplomy (drużyna i opiekun)
Działania uczniów oraz raporty pani Iwony zostały docenione przez jurorów. Grupa „Soczki” zdobyła 63 miejsce na 1094 grupy biorące udział w projekcie.

Raport 5

Tematem przewodnim ostatniego etapu projektu „Aktywnie po zdrowie” – „Zdrowo jem więcej wiem”, do którego przystąpili uczniowie klasy III d (grupa „Soczki”) była Piramida Zdrowia. W celu profesjonalnego przekazania dzieciom wiedzy na temat prawidłowego odżywiania i Piramidy Zdrowia p. Iwona Piekarska zaprosiła do szkoły specjalistów od zdrowego odżywiania – prof. nzw. dr hab. Katarzynę Antosik z Zakładu Dietetyki i Oceny Żywności Poradni Dietetyczno Żywieniowej Uniwersytetu Przyrodniczo – Humanistycznego w Siedlcach, która odwiedziła nas z trzema studentkami dietetyczkami.
Pani profesor Katarzyna Antosik przygotowała bardzo interesującą prezentację multimedialną pt. „Co powinieneś wiedzieć na temat zdrowego odżywiania?” W ciekawy sposób wytłumaczyła, co to znaczy właściwie jeść. Porównała osoby prawidłowo odżywiające się i uprawiające sport się do laleczek, a tych, którzy żywią się słodyczami i fast foodami do Shreków (co bardzo spodobał się dzieciom). Opowiedziała również o tym, co to są kalorie, ile kalorii potrzebuje dziecko w wieku szkolnym i pokazała jak dzielą się składniki odżywcze. Omówiła także poszczególne piętra Piramidy Zdrowia i „talerz zdrowego żywienia”, czyli proporcjonalne rozmieszczenie poszczególnych produktów spożywczych na talerzu. Ponadto zwróciła uwagę na to, jak bardzo ważne jest jedzenie śniadań, pokazała zdrowe przekąski i uświadomiła wszystkim, czym można zastąpić sól kuchenną. (zdjęcia cz. 17)
Podczas dwugodzinnych zajęć dzieci bardzo chętnie brały udział w prowadzonych przez dietetyczki zabawach m.in. odgadywały zagadki, których bohaterami były owoce i warzywa, a odgadnięte słowa wpisywały do krzyżówki, przyklejały w odpowiednie miejscach na Piramidzie Zdrowia rysunki produktów spożywczych oraz robiły „talerze zdrowego żywienia”. Na koniec zajęć każdy uczeń otrzymał wykreślankę. Podczas lekcji dzieci chętnie zgłaszały się i odpowiadały na wszystkie pytania za co otrzymywały punkty oraz nagrody.
Dzięki tym zajęciom uczniowie opanowali nowe wiadomości na temat Piramidy Zdrowia. Zdobyta wiedza uświadomiła im, jak ważny jest prawidłowy dobór produktów do spożycia w celu utrzymania zdrowia. (zdjęcia cz. 18)
W celu utrwalenia zasad zdrowego odżywiania uczniowie klasy III d wzięli udział w kolejnym klasowym konkursie. Tym razem miały stworzyć własne gry planszowe, które promują prawidłowe odżywianie i aktywny tryb życia. Powstało pięć gier: 1.„Zdrowe bingo”, 2.„Zdrowopol”, 3.”Droga do sportowca”, 4.„Zdrówko” i 5.„Jestem zdrowy”. Drogą głosowania dzieci wybrały trzy najlepsze (numer 1, 3 i 4), a następnie spośród nich zagłosowały na tą najlepszą. Wygrała gra „Zdrowe bingo”. (zdjęcia cz.19)

Raport 4

„Sport to zdrowie!” – to zdanie gości na ustach uczniów klasy III d uczestniczących w projekcie „Aktywnie po zdrowie” bardzo często. Dzieci z grupy „Soczki” swoimi działaniami starają się to udowodnić. W tej grupie „obciachem” byłoby zwalnianie się z lekcji w-f. Większość osób po lekcjach uczestniczy w zajęciach dodatkowych m. in. tanecznych, piłki nożnej, tenisa ziemnego, pływania, akrobatyki i rugby. Dzięki mądrym i zaangażowanym rodzicom oraz wychowawczyni zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest aktywność fizyczna i jaki wpływ ma ruch i ćwiczenia na ogólny rozwój, sylwetkę i zdrowie człowieka.
W ramach zajęć dodatkowych w szkole dzieci z grupy „Soczki” uczestniczyły w zajęciach sportowych na sali gimnastycznej. Uczniowie bawili się w gry opisane w projekcie m. in w „Znajdź swój domek”, „Kosmiczny wyścig”, „Turkusowa drużyna” oraz „Sprytny ogrodnik”. Bardzo podobały im się te gry. Zachęceni ich różnorodnością postanowili wziąć udział w kolejnym konkursie zaproponowanym w projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem!” i wymyślić własne gry. Dobrali się w pary i w domu z pomocą rodziców opracowali projekty gier oraz przygotowali do nich rekwizyty. Następnie na forum klasy prezentowali swoje zabawy, które można wykorzystywać nie tylko na sali gimnastycznej, ale również w klasie. Po zagraniu we wszystkie gry grupa stworzyła jedną wspólną grę, którą nazwano „Baza”. (zdjęcia cz. 15)
Pomysłodawcy projektu „Aktywnie po zdrowie” – „Zdrowo jem, więcej wiem!” zadbali zarówno o sprawność fizyczną dzieci, jak i o zdrowe odżywianie. Kolejnym zadaniem, podjętym przez uczniów klasy III d było założenie ogródka, w którym uprawiali zioła. Dzieci najpierw wspólnie z wychowawczynią Iwoną Piekarską zbierały informacje na temat różnych ziół. Dowiedziały się w niej m.in. o pochodzeniu roślin, ich wpływie na organizm człowieka, o sposobie uprawy i właściwościach ziół. Następnie uczniowie przynieśli do szkoły nasiona, posiali je i w ten sposób stworzyli klasowy ogródek. Znalazły się w nim m.in. kolendra, estragon, roszponka, cząber, koper i pietruszka. Swoje uprawy dzieci odpowiednio podlewały i codziennie obserwowały. Każdego dnia cieszyły się ze wszystkich zmian, które zauważyły. Niektórzy z trudem powstrzymywali się przed zerwaniem i zjedzeniem kiełkujących ziółek. Gdy roślinki trochę podrosły, uczniowie spróbowali jak smakują wyhodowane przez nich zioła, a następnie wystawili skrzynki z roślinkami na korytarz i proponowali, aby każdy, kto ma ochotę również je zjadł. (zdjęcia 16)

Raport 3

W zimowym etapie projektu „Aktywnie po zdrowie” – „Zdrowo jem, więcej wiem!” uczniowie klasy III d pod opieką wychowawczyni Iwony Piekarskiej podjęli kolejne bardzo ciekawe zadania mające na celu promowanie zdrowego stylu życia.
Pierwszym z nich było zorganizowanie konkursu na stworzenie Wodolubka – postaci, która dba o swoje zdrowie i każdego dnia pije wodę. Konkurs przeprowadzono w dwóch kategoriach: I kat.(indywidualna) – portret, II kat.(zbiorowa) – postać przestrzenna wykonana z materiałów ekologicznych.
Portrety przezabawnych postaci powstały bardzo szybko i sprawnie. Dzieci rysowały piękne stworki w kształcie kropelek wody, butelek czy szklaneczek z wodą. Podczas pracy komentowały swoje działania i opowiadały w jaki sposób narysowany przez nich Wodolubek zachęci do picia wody. Spośród wielu prac, za pomocą głosowania dzieci wybrały najciekawszy ich zdaniem rysunek. (zdjęcia 11)
Jeszcze więcej frajdy sprawiło uczniom tworzenie maskotki Wodolubka. Dzieci podzieliły się na grupy i w domu z pomocą wspaniałych rodziców, którzy wspierali swoje dzieci w każdym przedsięwzięciu organizowanym w ramach projektu „Zdrowo jem, więcej wiem”, przygotowały elementy potrzebne do skonstruowania stworka. Gdy każda grupa wykonała maskotkę (z materiałów ekologicznych), jej członkowie zaprezentowali klasie swojego Wodolubka i opisali, jak z jego pomocą można zachęcić innych do picia wody. W drodze głosowania uczniowie wybrali najciekawszą, najlepszą, najbardziej zachęcającą do picia wody figurkę. Zwyciężyła postać stworzona przez Lenkę i Malwinkę. Przybrała ona kształt robota trzymającego w ręku butelkę wody, a na brzuch miała narysowaną wielką kroplę wody. (zdjęcia 12)
Na kolejne zajęcia projektowe, na których dzieci z grupy „Soczki” przygotowywały wodę smakową, zaproszeni zostali uczniowie z klasy I b. Po spróbowaniu wody z wyciśniętą pomarańczą lub grejpfrutem wszyscy oceniali, która woda najbardziej im smakuje. Pani Iwona Piekarska przypomniała dzieciom, że tak przygotowana woda smakowa świetnie gasi pragnienie, jest dobrze przyswajalna przez organizm, dostarcza naturalnych witamin zawartych w owocach, nie obciąża organizmu niezdrowymi dodatkami, ponieważ nie ma w niej: barwników, dodatków smakowych, konserwantów oraz nie zawiera dużych ilości cukru, który jest szkodliwy dla człowieka.
Następnym działaniem zachęcającym do picia wody i promującym podjętą przez grupę „Soczki” aktywność było ustawienie przy tablicy, na której były wywieszone portrety Wodolubków, stoiska ze zrobioną przez dzieci wodą z wyciśniętym sokiem z cytryny, grejpfruta lub pomarańczy i częstowanie nią wszystkich, którzy mieli ochotę się napić. (zdjęcia 13)
Jednym z ciekawszych, a zarazem wymagających wiele pracy zadań, które wykonali uczniowie klasy III d pod opieką swojej wychowawczyni, stało się przygotowanie przedstawienia kukiełkowego, którego celem było opowiedzenie dzieciom o zaletach warzyw i owoców i zachęcenie do jedzenia ich. Uczniowie samodzielnie przygotowali scenę oraz udekorowali warzywa i owoce tak, aby mogły się stać bohaterami teatrzyku kukiełkowego. Trzecioklasiści, za pomocą kukiełek zrobionych z warzyw i owoców, w zabawny sposób opowiedzieli o ich walorach zdrowotnych i zachęcili do zmiany nawyków żywieniowych. Na zakończenie spotkania uczniowie klasy III d zadali pierwszakom zagadki o warzywach i owocach przygotowane wcześniej pod kierownictwem pani Iwony Piekarskiej. Wszyscy doskonale się bawili i wiele się nauczyli. (zdjęcia 14)

Raport 2

Zachęceni różnorodnością zadań uczniowie klasy III d pod opieką swojej wychowawczyni Iwony Piekarskiej z wielką przyjemnością przystąpili do drugiej części etapu jesiennego projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!”. Podczas kolejnych zajęć uświadomili sobie fakt, że istnieje bardzo duża zależność między właściwym odżywianiem, a osiąganiem sukcesów w szkole.
Dzieci przyniosły na lekcję swoje zdjęcia z okresu niemowlęcego, przedszkolnego, obecne oraz zdjęcia całej rodziny, a także karteczki z informacjami o swoim wzroście i wadze po urodzeniu, w wieku 4 i 6 lat. Wielką frajdę sprawiło im oglądanie zdjęć kolegów i koleżanek. Ważnym elementem zajęć była rozmowa na temat produktów, które dzieci jadły w okresie niemowlęcym i zmiana żywienia w każdym etapie rozwoju. Wszyscy chętnie i bardzo dobrze odpowiadali na pytania: Co sprawiło, że urosły? Co jest niezbędne, aby organizm mógł się rozwijać? Wymienili m. in. zdrowe jedzenie, wodę do picia, powietrze do oddychania oraz ruch do prawidłowego funkcjonowania organizmu. (zdjęcia cz. 8)
Następnie uczniowie pracując w grupach wyklejali kontury dwóch ludzików. Jeden – kontur „Siłaczka” – kolorowymi kwadracikami symbolizującymi różnorodność pożywienia oraz drugi – „Słabeuszka”- czarnymi i szarymi kwadracikami symbolizującymi złe odżywianie. Po wysłuchaniu przeczytanych przez nauczyciela wierszy o osobie jedzącej warzywa i takiej, która odżywia się tylko chipsami i colą, dzieci wkleiły do miseczek znajdujących się przy Słabeuszku i Siłaczku odpowiednie jedzenie. Uczniowie stwierdzili, że Siłaczek to ludzik, który je zdrowe produkty, unika słodyczy i słodkich napojów, uprawia sport, nie spędza dużo czasu przed komputerem i telewizorem. Słabeuszek natomiast jest słaby, bo nie dba o to, co je i nie jest aktywny fizycznie. Prawie wszystkie dzieci utożsamiły się z Siłaczkiem i opowiedziały o swojej aktywności fizycznej (m. in. uczestnictwie w zajęciach tanecznych oraz treningach piłki nożnej) i nawykach żywieniowych. (zdjęcia cz. 9)
Uczniowie klasy III d wiedzą, że śniadanie, to najważniejszy posiłek. W związku z tym wzięli udział w klasowym konkursie, w którym mogli wykazać się inicjatywą w przygotowywaniu śniadań. Po wysłuchaniu prelekcji na temat śniadań, każde z dzieci wymyśliło swój najlepszy smaczny i zdrowy zestaw na śniadanie. Na niektórych rysunkach znalazły się kanapki, na innych płatki z mlekiem, owoce, na jeszcze innych jajecznica lub owsianka.
Później każdy opowiadał, co znajduje się na jego rysunku i podawał przepis, w jaki sposób należy przygotować narysowane śniadanie. W drodze głosowania dzieci wybrały rysunek przedstawiający najzdrowsze i najładniej narysowane śniadanie. Wszystkie prace znalazły się na tablicy na korytarzu, gdzie mogli je oglądać uczniowie z innych klas. (zdjęcia cz. 10)

Raport 1

W ramach projektu „Zdrowo jem, więcej wiem – etap jesienny 2016/2015″ uczniowie z klasy III d (grupa „Soczki”) mieli wiele interesujących lekcji dotyczących zdrowego odżywiania. Pod opieką p. Iwony Piekarskiej wykonali plakaty zachęcające do zrezygnowania ze słodyczy na rzecz warzyw i owoców.

Wielką frajdę sprawiło dzieciom rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zapachu, smaku i dotyku. Wszyscy bardzo chętnie włączyli się do zabawy w zgadywanie smaków. Dzieci z radością, lecz nie bez obaw, z zasłoniętymi oczami otwierały buzie, aby spróbować owocu lub warzywa, jaki nauczycielka włoży im do ust. Bardzo żywo reagowały, gdy widziały, że ich kolega lub koleżanka musi zjeść kawałek cebuli, czosnku lub cytryny. Niektórzy pierwszy raz w życiu próbowali kalarepkę czy grejpfruta. Kilka osób stwierdziło, że „warzywa nie są takie złe”   i postanowiło, że będzie teraz przynosić do szkoły, jako dodatek do drugiego śniadania, jakieś warzywko.(zdjęcia cz. 1)

Na kolejnych zajęciach dzieci szukały w internecie informacji dotyczących swoich ulubionych warzyw oraz owoców i czytały ciekawostki na ich temat. Nowe wiadomości były powodem wielu ożywionych dyskusji. Później wszyscy z wielkim zaangażowaniem projektowali  stroje warzyw na przygotowywane przedstawienie. (zdjęcia cz.2)

W ramach projektu uczniowie zbierali pomysły na najciekawsze zabawy na świeżym powietrzu. Każdy po rozmowie z rodzicami zaproponował swoje propozycje gier. Oto one: “Beczka”, „Murarz”, gra w piłkę nożną, „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”, „Muchy i pająk”, „Dwa ognie”, „Szczur”, bieg z przeszkodami, „Berek zamrożony”, „Krokodyl”. Wszystkie wybrane zabawy dzieci bardzo chętnie wypróbowały na boisku szkolnym i podczas wycieczki do lasu. (zdjęcia cz. 3)

Na następnej lekcji  uczniowie dobrali się w 2-3 osobowe zespoły i wybrali sobie owoc lub warzywo, o którym chcieli zrobić prezentację. Pierwszym jej elementem było narysowanie i pokazanie na forum klasy wybranych produktów.  Później w domu (z pomocą rodziców) grupy przygotowały „Prezentację Owoce-WArzywa-CJĘ!”. Uczniowie chętnie przynosili do szkoły swoje prezentacje i przedstawiali je na forum klasy. (zdjęcia cz. 4)

Dzieci z klasy III d z zespołu „Soczki”, po rozmowie na zajęciach i obejrzeniu prezentacji multimedialnej mówiącej o szkodliwości słodyczy, mieli za zadanie przygotowanie w domu ciekawych haseł zachęcających do zrezygnowania ze słodkości na rzecz owoców, warzyw, pestek i orzechów. Musieli również wyszukać z rodzicami przepisy kulinarne na zdrowe słodycze oraz artykuły promujące zdrowe odżywianie. Dzieci bardzo rzetelnie przygotowały się do zajęć. Na lekcji zostały podzielone na 3 – 4 osobowe grupy, z których każda stworzyła pisemko.

Wszyscy pracowali z zaangażowaniem. Niektórzy wycinali i wklejali przyniesione z domu artykuły, inni rysowali ilustracje, jeszcze inni układali rebusy i zagadki. Oprócz tego w każdym z pism znalazły się przepisy na zdrowe słodycze. Dzieci chwaliły się swoimi przepisami i opowiadały, jak bardzo smakują im te zdrowe pyszności wykonane przez mamę. Ponadto w każdym pisemku pojawiła się krzyżówka, do której uczniowie samodzielnie wymyślali hasła.

Gdy prace były już gotowe, odbyło się głosowanie. Zwycięskie pisemko należy do czteroosobowej grupy: Zosi, Kaliny, Weroniki i Olka. Nosi ono tytuł „Zdrowo przez Świat”.  W gazetce tej znajduje się wiele zabawnych haseł, m. in. „Jeśli chcesz mieć siłę lwa, to warzywa jedz raz dwa.”, „Kto je mało warzyw a dużo słodyczy, ten ma bóle brzucha i leży i kwiczy”,”Jeśli nie chcesz mojej zguby, zdrową żywność daj mi luby”, „Chrup owoce, jedz warzywa – to na zdrowie świetnie wpływa”. Ponadto w pisemku znajduje się tekst o niekorzystnym wpływie słodyczy na organizm dziecka, krzyżówka z hasłem „Zdrowie”, artykuł wyjaśniający, jak zaspokoić chęć sięgnięcia po słodycze, białe pieczywo, chipsy i produkty smażone oraz przepisy na koktajl owocowy i batoniki mocy.

Pisemko jest bardzo kolorowe i przyciąga wzrok każdego ucznia. (zdjęcia cz. 5)

Słuchanie przepisów o smakowitych potrawach sprawiło, że uczniowie wpadli na pomysł zorganizowania „Dnia Zdrowego Śniadania”. Postanowiliśmy, że raz w tygodniu będziemy jeść wspólnie drugie śniadanie, na które każdy przyniesie tylko zdrowe produkty.

Podczas zajęć dodatkowych okazało się, że warzywa to znakomity materiał, który można wykorzystać do prac technicznych. Dzieci wykonały wspaniałe obrazy z soków puszczonych przez szpinak, buraczki i czerwoną kapustę. Najpierw na deseczkach poukładały swoje kompozycje z pokrojonych kawałków warzyw, następnie przykryły je kawałkami płótna, a później stukając tłuczkami wyciskały z nich sok. (zdjęcia cz. 6)

W ramach projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” uczniowie przygotowali przedstawienie na podstawie wiersz Jana Brzechwy pt. „Na straganie”. Po nauczeniu się tekstu wiersza na pamięć oraz przygotowaniu dekoracji grupa dzieci zamieniła się w warzywa  znajdujące się na straganie i odegrała scenkę. Przedstawienie zostało nagrane. Zachęcamy do obejrzenia filmu, który znajduje się na stronie szkoły. Ponadto uczniowie klasy III d poszli do przedszkolaków i zadawali zagadki na temat przedstawianych warzyw. Wszystkim się ta zabawa bardzo podobała. (zdjęcia cz. 7)