Ostatni tydzień kwietnia upłynął w naszej szkole pod znakiem niezwykłej wizyty. Czwórka już po raz kolejny w swojej historii bierze udział w międzynarodowym projekcie. Od września 2016 r. jesteśmy jednym z partnerów programu Erasmus+ 3, 2, 1.. Action! Oprócz nas uczestniczą w nim szkoły z Hiszpanii, Włoch, Rumunii, Bułgarii i Czech. Celem projektu jest teatr i jego wykorzystanie w nauczaniu języków obcych, a także walka ze stresem, umiejętność pracy w grupie i integracja. Podczas trwania projektu odbyło się kilka spotkań – dla uczniów i dla koordynatorów. Tym razem spotkanie odbyło się w Siedlcach. Zostało przygotowane przez panie: Izabelę Piwowarczyk i Jolantę Niewęgłowską. Czwórkę odwiedziło 16 uczniów i 12 nauczycieli.
Niedziela, 22 kwietnia była dniem przyjazdu. Oczekiwaliśmy na naszych gości z ogromną niecierpliwością. Szczególne emocje towarzyszyły rodzinom z naszej szkoły, które przyjmowały do siebie dzieci ze szkół partnerskich. Okazało się, że uczniowie z Czwórki bardzo szybko nawiązali kontakt z gośćmi! Po dwóch dniach mieli wrażenie, że znają się od dawna. Rodziny przyjmowały po dwoje dzieci, żeby nasi goście czuli się pewniej.
Pierwszy dzień pobytu był poświęcony przede wszystkim na zapoznanie się. Temu służyły gry na tzw. przełamanie lodów i gra „terenowa” po szkole. Uczniowie m.in. mieli zapamiętać imiona innych uczestników. Podczas gry terenowej goście, podzieleni na trzy zespoły, musieli wykonywać różne zadania, za które były przyznawane punkty. Wszystkim szczególnie przypadła do gustu ławeczka Mickiewicza i kapsuła czasu. Tego dnia odbyła się też pierwsza próba przedstawienia „It`s Fairy Tale News”. Występowali w nim wszyscy uczniowie ze szkół partnerskich i kilka osób z naszej szkoły. Po południu odbyło się oficjalne powitanie w sali gimnastycznej. W imieniu Czwórki gości przywitała p. wicedyrektor Anna Pluta. Wszystkie grupy zaprezentowały się i otrzymały od nas drobny upominek, m.in. odblask z logo projektu. Potem goście obejrzeli występy naszych uczniów z klas 4a i 4d, którzy tańczyli oraz śpiewali. Na koniec klasa 3b, przygotowana przez p. Edytę Malewicz, zaprezentowała pantomimę „Brzydkie kaczątko”. Po południu na uczniów czekały już polskie rodziny, a nauczyciele zostali na spotkaniu z koordynatorem projektu.
Kolejny dzień pobytu był dla naszych gości bardzo intensywny. Postanowiliśmy pokazać im Warszawę. Pogoda była piękna, więc zaczęliśmy od spaceru po Łazienkach. Przewodnik opowiadał ciekawostki związane z tym miejscem, był też czas na podziwianie tulipanów, które kwitły praktycznie wszędzie! I uczniowie, i nauczyciele co chwilę pozowali do zdjęć. Oczywiście największą radość wszystkich budziły wiewiórki i dumne pawie, które pojawiały się co chwilę. Potem, jako że jednym z głównych celów projektu jest teatr, goście zobaczyli kulisy Teatru Lalka i wysłuchali opowieści o efektach specjalnych wykorzystywanych podczas spektakli. Zobaczyliśmy także różne rodzaje lalek, które „grają” w przedstawieniach. Było bardzo śmiesznie, ponieważ pani przewodnik na szybko zaimprowizowała krótkie scenki, w których udział wzięli goście. Na koniec odbyły się warsztaty, podczas których wszyscy wykonywali własną kukiełkę. Będzie miłą pamiątką z pobytu w teatrze. Wycieczkę zakończył spacer Krakowskim Przedmieściem i po Starym Mieście.
W środę rano goście odwiedzili restaurację Kochanówka, gdzie mieli warsztaty robienia pierogów. Niektórym dziwne wydało się, że można je jeść na słodko, z truskawkami. Poza tym pierwsze pierogi nie chciały się skleić, ale po tych początkowych trudnościach, produkcja szła niemal taśmowo. Z Kochanówki było bardzo blisko na następne, tym razem bardzo oficjalne spotkanie. Naszych gości zaprosił do siebie prezydent Siedlec – pan Wojciech Kudelski. Spotkanie było kameralne i bardzo miłe. W rolę tłumacza wcieliła się m.in. p. Justyna Troć. Każdy uczestnik dostał na pamiątkę piękny album po Siedlcach. Po tych przeżyciach wróciliśmy do szkoły. Uczniowie mieli zajęcia sportowe z p. Radkiem Liczewskim a nauczyciele wzięli udział w bardzo ciekawych zajęciach prowadzonych przez p. Dorotę Karpetę na temat sposobów nauki języka angielskiego przez teatr. Reszta popołudnia została poświęcona na próby do wspólnego przedstawienia.
Czwartkowe przedpołudnie było w całości poświęcone próbom. W przerwie uczniowie zaprezentowali także tzw. Słowniczek. Już w południe przeszliśmy do Białej Sali. Jeszcze ostatnie poprawki i o 14.30 widzowie mogli podziwiać przedstawienie o dalszych losach Kopciuszka. Na widowni była dyrekcja szkoły, rodzice, uczniowie z Czwórki i z zaprzyjaźnionej Szkoły Podstawowej nr 2. Sądząc po reakcji wszystkim nasz spektakl bardzo się podobał! W przerwie były nawet reklamy „magicznych produktów”! Naszą szkołę reprezentowały dziewczyny z klas siódmych, których reklama „zaczarowanych butów do biegania” bardzo spodobała się podczas poprzedniego spotkania w Czechach. Po spektaklu wszyscy otrzymali certyfikaty uczestnictwa w projekcie.
Tego dnia także dużo się działo. Najpierw uczniowie wzięli udział w poprowadzonych przez p. Agnieszkę Różewską warsztatach robienia pacynek. Nie było dwóch takich samych – każda bardzo kolorowa i śmieszna – w zależności od kreatywności twórcy. Potem przeszliśmy do sali gimnastycznej, żeby obejrzeć występ zespołu Sokołowianie. Możemy śmiało powiedzieć, że goście byli zachwyceni. Barwność strojów, żywiołowość tańców, różnorodna tematyka – wzbudziły powszechny podziw i lawinę pytań. Żeby ochłonąć po tych emocjach, poszliśmy na spacer po Siedlcach. Został on pomyślany jako gra miejska. Goście musieli odszukać osiem punktów i wykonać zadania, np. ułożyć puzzle z portretem Aleksandry Ogińskiej. Przy każdym z punktów jeden z uczniów z naszej szkoły wcielał się w rolę przewodnika i opowiadał o danym miejscu lub osobie. Gra zakończyła się przy galerii – wspólną piosenką. Po powrocie do szkoły uczniowie przeszli do sali informatycznej na zajęcia prowadzone przez p. Darka Enihowta, a potem na zajęcia sportowe z p. Damianem Guzkiem. W tym czasie nauczyciele mieli spotkanie dla koordynatorów. Dzień zakończył się na słodko – pięknym tortem z napisem Erasmus+. Był bardzo smaczny i znikł z patery jak zaczarowany! Potem uczniowie nieco wcześniej niż zwykle udali się do rodzin goszczących. Resztę popołudnia spędzili na ostatnich spacerach, wspólnych zabawach i kupowaniu pamiątek.
Sobota, 28 kwietnia
O 5.00 rano wyjechała pierwsza grupa gości, potem w kolejnych dwóch turach reszta. Mamy nadzieję, że jeszcze kiedyś się zobaczymy!
Spotkanie było bardzo ciekawe. Nasi goście na pewno dużo się dowiedzieli i na tematy związane stricte z projektem, ale także i o nas – polskiej kulturze i Polakach. Rodziny, które gościły uczniów były wspaniałe. Codziennie organizowały wieczory tak, żeby goście mogli poznać nasze zwyczaje, ale – przede wszystkim – żeby dobrze się bawili. Uczniowie Czwórki także stanęli na wysokości zadania. Zaangażowanych podczas spotkania było wielu uczniów i możemy z przyjemnością stwierdzić, że przez cały tydzień byli prawdziwym wsparciem. Wszystkim, którzy nam pomogli bardzo dziękujemy.