Projekt Erasmus +

Nasza szkoła od września 2016 bierze udział w programie Erasmus+. Akcja KA2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół.

Tematem projektu jest teatr i jego wykorzystanie w nauczaniu języków obcych i wielu umiejętności takich jak: walka ze stresem, umiejętność pracy w grupie, integracja różnych grup kulturowych i praca nad samooceną. Realizowany projekt nosi nazwę: 3,2,1 Action. Oprócz naszej szkoły biorą w nim udział ośrodki z Hiszpanii, Włoch, Czech, Bułgarii i Rumunii.


W związku z udziałem naszej szkoły w programie Erasmus+, w dniach 24-28 września 2017 r. miało miejsce III Międzynarodowe spotkanie projektowe w rumuńskiej miejscowości Brasov. Z naszej szkoły wzięły w nim udział panie Izabela Piwowarczyk i Jolanta Niewęgłowska. Oprócz nich w spotkaniu uczestniczyli nauczyciele ze szkół w Hiszpanii, Włoszech, Czech, Bułgarii i oczywiście Rumunii. Spotkanie było poświęcone omówieniu zadań zaplanowanych na drugi rok trwania projektu. Jednym z nich będzie wystawienie kolejnej części spektaklu w języku angielskim „Kopciuszek”. Wylosowano role, omówiono dekoracje i kostiumy. Oprócz tego nauczyciele dyskutowali nad sposobami realizacji i terminami innych zadań. Ustalona także została data przyjazdu gości do Polski. Podczas pobytu w szkole Scoala Gimnaziala Nr. 11 „St. O. Iosif” nauczyciele mieli możliwość zapoznania się z rumuńskim systemem oświaty oraz zostali zaproszeni na spotkanie z inspektorami szkolnymi. Bardzo ciekawym doświadczeniem było zwiedzanie szkoły goszczącej. Nietypowe zwyczaje, oryginalne mundurki prowokowały do wielu dyskusji. Jednym z punktów pobytu były występy uczniów. Duże wrażenie zrobił na wszystkich szkolny zespół prowadzony przez nauczyciela muzyki. Oprócz nich swoje wokalne umiejętności prezentowali także młodsi uczniowie. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu mieli też okazję sprawdzić swoją znajomość podstawowego słownictwa rumuńskiego. Uczniowie przygotowali scenki, a zadaniem widzów było odgadnięcie prezentowanego wyrażenia. Wieczorem była możliwość obejrzenia miasta. Brasov to miejscowość pięknie położona wśród gór, z zachowaną starówką, klimatem nieco przypominająca Kraków. Kolejny wyjazd – do Czech – już niedługo!

erasmussycyliaW związku z udziałem naszej szkoły w programie Erasmus+, w dniach 4-9 czerwca 2017 r. miało miejsce II Międzynarodowe spotkanie projektowe we włoskiej miejscowości Capaci. Z naszej szkoły wzięły w nim udział panie Izabela Piwowarczyk i Jolanta Niewęgłowska. Oprócz nich w spotkaniu wzięli udział nauczyciele z Hiszpanii, Czech, Rumunii, Bułgarii i gospodarze  – czyli Włosi. Kończy się pierwszy rok naszego udziału w projekcie, zatem był to czas na podsumowania, wymianę doświadczeń i wnioski do dalszej pracy. Spotkania odbywały się w szkole Instituto Compresivo Statale „Biagio Siciliano”. Jest to szkoła o profilu muzycznym, zatem goście mogli wysłuchać koncertu w wykonaniu uczniów. Wystąpiła orkiestra, kwartet smyczkowy, gitarzyści, były tańce i śpiewy. Widzowie byli pod ogromnym wrażeniem umiejętności i entuzjazmu młodych wykonawców. Capaci to niewielka, pięknie położona miejscowość. W tym roku obchodzi pięćsetlecie swojego istnienia. Po południu, po zakończeniu pracy nad projektem, uczestnicy spotkania mieli możliwość obejrzenia miasta, w tym siedziby burmistrza i pięknego kościoła. Obejrzeli też monumentalną Katedrę Santa Maria Nuova w Monreale z niezwykłym wizerunkiem Chrystusa Pantokratora. Odbyło się także spotkanie z miejscowym biskupem. Pobyt w Capaci był krótki, ale bardzo intensywny. Bardzo ważne podczas tego spotkania były rozmowy o zakończonych działaniach. Wspaniale spisują się uczniowie czwórki! Koordynatorzy z Hiszpanii podkreślali zaangażowanie uczniów biorących udział w różnych zadaniach w Polsce, jak i tych, którzy wyjeżdżali na spotkania za granicę. Na koniec zostały ustalone daty kolejnych spotkań, w tym  – w Polsce.

Erasmus+ KataloniaW dniach od 21 do 27 maja 2017 roku uczniowie z SP4 – Maciej Radzimirski z 6b i Jan Kirsch z 6d wraz z nauczycielami: panem Michałem Woźniakiem oraz panią Aleksandrą Stecińską-Wymiatał przebywali w Katalonii (Hiszpania) na międzynarodowym spotkaniu nauczycieli i uczniów w ramach Programu „Erasmus+” finansowanego przez Unię Europejską. Nasza Szkoła uczestniczy tu w „Akcji KA2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół” poprzez projekt „3,2,1… Action!” realizowany wspólnie z wybranymi szkołami z Bułgarii, Włoch, Czech, Rumunii i właśnie Hiszpanii. W ramach zaplanowanych działań i realizacji zadań projektowych szkołą – gospodarzem drugiego już takiego spotkania nauczycieli i uczniów była Escola Pompeu Fabra z katalońskiego miasta Reus – położonego ok. 100 km na południowy zachód od Barcelony. Zjazd był swoistym zakończeniem pierwszej części projektu – jego celem było wystawienie spektaklu „Kopciuszek” („Cinderella”) w języku angielskim na scenie profesjonalnego teatru przez odpowiednio przygotowanych małych aktorów – wybranych uczniów ze szkół uczestniczących w projekcie. Najpierw kilka dni zajęły naszym uczniom warsztaty z emisji głosu i aktorstwa oraz ostatnie próby przedstawienia zarówno w szkole, jak i w teatrze. W tym czasie nauczyciele na osobnych zajęciach zapoznawali się w nowymi pomysłami i technikami użycia elementów teatru, dramy, ekspresji artystycznej w nauczaniu i wszelkiej innej pracy z dziećmi. Zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli był to też czas wymiany doświadczeń, nauki, dzielenia się pomysłami i radosnej integracji poprzez porozumiewanie się w języku angielskim. Zawarte zostały nowe znajomości i kontakty – szczególnie wśród uczniów, którzy nie tylko razem zagrali w jednym spektaklu, ale też poznali hiszpańską szkołę, domy i rodziny, u których w tym czasie mieszkali.
Wystawiony spektakl zgromadził liczną widownię, w tym władze miasta Reus, a gra aktorska, dekoracje i sam pomysł, aby zmodyfikować klasyczny scenariusz „Kopciuszka” zostały ocenione wysoko, także przez lokalne media. Janek i Maciek zebrali bardzo dobre recenzje za plastyczne i pomysłowe przedstawienie kreowanych przez siebie postaci. Chłopcy byli też wyraźnie obecni w tym międzynarodowym towarzystwie dzieci poprzez swoją otwartość, poczucie humoru i brak barier w porozumiewaniu się w języku angielskim. Szybko też przyswoili sobie podstawowe zwroty języka katalońskiego.
Pobyt w Katalonii był także okazją do poznania miejscowej kultury, historii, tradycji i kuchni. Okazją do tego była też wycieczka do Barcelony, gdzie, oprócz zwiedzania, uczniowie i nauczyciele, podzieleni na międzynarodowe grupy, mieli okazję uczestniczyć w grze miejskiej na ulicach i placach tego pięknego miasta.

cindirella1716 maja 2017 r. uczniowie klas V i VI mogli obejrzeć niecodzienne przedstawienie pt. „Kopciuszek”. Wszyscy dobrze znamy tę historię, jednak ta wersja znacznie odbiegała od oryginału. Uczniowie klas 5b, 6b, 6c i 6d przygotowani przez  p. Izabelę Piwowarczyk, przy współpracy z p. Jolantą Niewęgłowską,  przedstawili współczesną wizję baśni. Kopciuszek wcale nie marzy o wyjściu za mąż za księcia, ale o… zostaniu weterynarzem, zamiast matki chrzestnej pojawiają się dwaj tajemniczy czarodzieje, którzy wcale nie pytają głównej bohaterki o jej marzenia, tylko bez pytania wysyłają ją na bal… Są też dwa psy i  inne niezwykłe postacie. Przedstawienie jest jednym z zadań projektu Erasmus+ w związku z czym było w języku angielskim. Dodatkowym atutem spektaklu były piosenki nagrane wcześniej przez uczniów i prezentacja. O stronę techniczną zadbali: p. Michał Woźniak i p. Cezary Jasiński.

Czy chciałbyś wiedzieć co dzieje się w szkole w Hiszpanii, we Włoszech czy w innych krajach partnerskich? Jak spędzają czas po lekcjach, w co lubią się bawić? Zajrzyj na blog prowadzony przez szkołę z Rumunii. Znajdziesz tam także informacje z naszej Czwórki! :)
adres blogu: http://321actionerasmus.blogspot.ro/p/blog-page_3.html

Czy uczenie się nowego języka może być zabawne i przyjemne? Oczywiście, że tak! Uczniowie z hiszpańskiej szkoły Escola Pompeu Fabra nagrali dla Was słowniczek, w którym uczą najważniejszych zwrotów w języku hiszpańskim. Zachęcamy do obejrzenia filmiku.

W marcu nasi uczniowie wykonali plakaty zachęcające uczniów z Hiszpanii do obejrzenia przedstawienia Cinderella – Kopciuszek. Spektakl będzie wystawiony w Reus, a aktorami będą dzieci ze szkół partnerskich projektu 3, 2, 1 ACTION. Najpierw były szkolne eliminacje. Na tym etapie zwyciężyła praca Marysi Kuryło z 4c i to ten rysunek reprezentował nasz kraj. Następnie uczniowie ze wszystkich krajów partnerskich głosowali na najładniejszą pracę. Okazało się, że to dzieło Marysi spodobało się najbardziej! Ten rysunek będzie reklamował w Reus przedstawienie Cinderella! Gratulujemy!

Kurylo_1

W realizowanym przez nas projekcie Erasmus+ jest wiele zadań, które umożliwiają naukę nowych umiejętności, pogłębianie znajomości języka angielskiego czy współpracę ze szkołami z krajów partnerskich. Jednym z takich zadań było nagranie audio przedstawienia „Kopciuszek”. Słuchowisko powstało w czasie spotkania w Bułgarii w dniach 27.11.2016 – 3.12.2016. Wzięli w nim udział przedstawiciele uczniów ze wszystkich szkół partnerskich. Jarek Siek z 6c i Mikołaj Taczalski z 6a wcielili się w „Ojców chrzestnych”. To ważne role, w których chłopcy mogli wykazać się znajomością języka angielskiego i piękną dykcją.

 nagranie

W dniach od 27 listopada do 3 grudnia 2016 roku uczniowie z SP4 – Mikołaj Taczalski z 6a i Jarosław Siek z 6c wraz z nauczycielami: panem Dariuszem Enihowtem oraz panem Michałem Woźniakiem przebywali w Bułgarii na międzynarodowym spotkaniu nauczycieli i uczniów w ramach Programu „Erasmus+” finansowanego przez Unię Europejską. Nasza Szkoła uczestniczy tu w „Akcji KA2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół” poprzez projekt „3,2,1… Action!” realizowany wspólnie z wybranymi szkołami z Bułgarii, Włoch, Czech, Rumunii i Hiszpanii. W ramach zaplanowanych działań i realizacji zadań projektowych gospodarzem pierwszego spotkania nauczycieli i uczniów była Szkoła Podstawowa nr 52 im. Tsanko Tserkovskiego w Sofii. Tutaj po raz pierwszy spotkali się uczniowie z różnych krajów, by zgłębiać wiedzę na temat teatru, gry aktorskiej i umiejętności lektorskich. Oczywistym celem było też wzajemne poznanie i integracja uczniów. Poprzez warsztaty i ćwiczenia, prowadzone w języku angielskim, uczniowie wraz z  nauczycielami poznawali tajniki wyrażania emocji, ukazywania siebie i swych przeżyć nawet bez słów. Nieznajomość języka nie może być wszak barierą – mowę ciała odczytuje się przecież bez słów. Pokazywano też, jak można z kolei ukazać emocje wyłącznie poprzez słowa, niezależnie od języka, którym się posługujemy. Spotkanie było też okazją do poznania bułgarskiej szkoły, sposobu prowadzenia lekcji i nauki uczniów, zasad panujących w tamtejszych placówkach oraz jak odnajdują się w tym tamtejsi uczniowie i ich nauczyciele. Swoistym finałem spotkania było nagranie audio przedstawienia „Kopciuszek” przez uczniów, którzy przygotowali je w formie słuchowiska w języku angielskim. Nasi uczniowie z SP4 spisali się doskonale w roli „Ojców chrzestnych”, wykazując się świetnym wyczuciem swych ról i nienaganną angielską dykcją oraz wymową. Niewątpliwie przydały się tutaj wcześniejsze ćwiczenia z umiejętności przekazywania emocji. Pobyt w Bułgarii był także okazją do krótkiego zapoznania się z jej ciekawą historią, kulturą, teraźniejszością oraz zobaczenia kilku ciekawych miejsc w Sofii i jej okolicach.

Nasz projekt ma już swoją stronę WWW. Zapraszamy do odwiedzania!
http://teatralnoatelie.webnode.com
W konkursie na logo zwyciężyła praca z Włoch. Gratulujemy!
Poniżej umieszczamy słowniczek z podstawowymi wyrażeniami w językach naszych partnerów. Zapraszamy do nauki 😉

słowniczek

czyjezykpolskitrudnyjest

Czy język polski jest trudny? Na pewno nie! Uczniowie i nauczyciele ze szkół partnerskich nauczą się podstawowych słów i wyrażeń z filmu, który nagraliśmy. W roli lektora – Milenka Krzymowska z 6b!

 

Pierwsze zadanie projektu za nami! Wybraliśmy logo, które będzie reprezentowało naszą szkołę – najwięcej głosów otrzymała praca Marysi Kuryło z 4c. Gratulujemy!

erasmus-reus2016W dniach 4.10.2016 do 8.10.2016 w hiszpańskiej miejscowości Reus odbyło się pierwsze warsztatowe spotkanie partnerów projektu.

W spotkaniu brali udział pedagodzy z Escola Pompeu Fabra (Noelia Pecino – koordynator projektu oraz Maria Del Mar Cervantes) oraz koordynatorzy i nauczyciele reprezentujący szkoły:

  • 52 „Tsanko Tserkovski” Primary School z Bułgarii (Trayana Mollova, Svetla Tzankova-Stoyanova, Danko Kalapish)
  • Instituto Compresivo Statale „Biagio Siciliano” z Włoch (Antonina Crivello, Patrizia Sgroi)
  • Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace  z Czech (Veronika Celnarová, Lucie Honyšová )
  • Scoala Gimnaziala Nr. 11 „St. O. Iosif” Brasov z Rumunii (Camelia Grigore, Gabriela Anca Veliciu )
  • Szkoła Podstawowa nr 4 im. Adama Mickiewicza w Siedlcach (Izabela Piwowarczyk, Jolanta Niewęgłowska)

Nauczyciele spotkali się, aby omówić zadania projektu 3,2,1 Action. Wyznaczono szkoły odpowiedzialne za każde z podejmowanych działań oraz ustalono daty ich realizacji i sposoby dokumentowania. W czasie spotkania omówiono również szczegóły związane z przedstawieniem Kopciuszek. Będzie to bardzo ciekawe doświadczenie, ponieważ wezmą w nim udział uczniowie ze wszystkich szkół partnerskich a spektakl zostanie odegrany w języku angielskim. Stwarza to doskonałą okazję do przełamania bariery językowej. Będzie też możliwość poznania uczniów z różnych krajów. W związku z działaniami projektu powstaną: Strona WWW, profil na Facebook, blog, broszury, nagrania video, korespondencja e-mail uczniów, WebQuest o każdym z krajów partnerskich, kalendarz z logo zaprojektowanymi przez uczniów ze wszystkich krajów oraz szkolenia dla nauczycieli biorących udział w projekcie. Pierwszym zadaniem naszej szkoły jest wybór logo z zaprojektowanych wcześniej przez uczniów. Będzie ono reprezentowało Czwórkę w międzynarodowym głosowaniu.  Spotkanie w Reus było bardzo ciekawe. Oprócz zajęć typowo związanych z projektem był czas na rozmowy.  Uczniowie przygotowali dla gości krótki koncert złożony z ulubionych piosenek, ale także potem chętnie rozmawiali z nimi w czasie przerw między lekcjami.