Projekt Erasmus +

Nasza szkoła od września 2016 bierze udział w programie Erasmus+. Akcja KA2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół.

Tematem projektu jest teatr i jego wykorzystanie w nauczaniu języków obcych i wielu umiejętności takich jak: walka ze stresem, umiejętność pracy w grupie, integracja różnych grup kulturowych i praca nad samooceną. Realizowany projekt nosi nazwę: 3,2,1 Action. Oprócz naszej szkoły biorą w nim udział ośrodki z Hiszpanii, Włoch, Czech, Bułgarii i Rumunii.


IMG_3941W dniach od 4 do 11 listopada 2017 roku uczniowie z SP4 – Milena Krzymowska z 7b i Ola Waldzińska z 7d oraz dwóch nauczycieli w roli opiekunów,  pan dyrektor Przemysław Anusiewicz i pan Damian Guzek przebywali w Hranicach w Czechach na międzynarodowym spotkaniu nauczycieli i uczniów w ramach Programu „Erasmus+” finansowanego przez Unię Europejską. Przedstawiamy Państwu sprawozdanie z pobytu napisane przez uczennice  Szkoły.

Erasmus+

I dzień (niedziela)
5 listopada 2017 r. rozpoczęło się kolejne spotkanie w ramach projektu Erasmus+. Tym razem do Czech pojechaliśmy: ja, Ola Waldzińska z klasy 7d oraz dwóch nauczycieli w roli opiekunów, czyli pan dyrektor Przemysław Anusiewicz i pan Damian Guzek.
Po około 6 godzinach jazdy pociągiem z Warszawy do Czech, wysiedliśmy na stacji w Hranicach. Tam Ola i ja spotkałyśmy się z rodziną goszczącą, która zabrała nas do swojego domu. Nauczyciele udali się do hotelu.
Bardzo polubiłam rodzinę, u której mieszkałyśmy. Barbora to dwunastoletnia dziewczyna, ma dziewięcioletnią siostrę Romanę. Ich mama jest nauczycielką matematyki, a tata strażakiem. Mieszkają w bloku. Mają bardzo dużo zwierząt – jednego psa, dwie świnki morskie, trzy pająki i trzy skorpiony. Na szczęście te ostatnie były zamknięte w terrariach. :)
II dzień (poniedziałek)
Tego dnia  razem z Olą po raz pierwszy poszłyśmy do szkoły w Hranicach. Mieściła się niedaleko bloku, w którym mieszkałyśmy. Razem z nauczycielkami z Czech – panią Lucy i panią Veroniką oraz z uczniami z innych krajów graliśmy w gry i bawiliśmy się w zabawy. Dzięki nim poznawaliśmy siebie nawzajem. Później zwiedzaliśmy szkołę. Budynek był dwupiętrowy z dobrze wyposażonymi salami lekcyjnymi. Obok niego znajdował się piękny ogródek, którym opiekowali się uczniowie szkoły. W nim właśnie odbywały się najciekawsze dla mnie warsztaty „Green school activities”. Podczas tych zajęć szukaliśmy m.in. różnego rodzaju roślin i domków dla zwierząt oraz bawiliśmy się w gry wymagające wysiłku fizycznego. O godzinie 16.00 wróciłyśmy do domu. Po obiedzie rodzina zaproponowała nam wyjście do centrum miasta. Z chęcią się zgodziłyśmy. W centralnej części miasta znajdował się plac Masaryka z kościołem i otaczającymi go niedużymi kamieniczkami.  Oprócz tego Hranice są pełne innych pięknych i zabytkowych budowli takich jak np. Zamek Hranicki.
III dzień (wtorek)
Drugi dzień zaczęliśmy od spotkania z uczniami z Czech. Bardzo polubiliśmy zabawy, wymyślane przez panie koordynatorki. Później wszyscy: uczniowie i nauczyciele poszli zwiedzać Hranice. Oprócz oglądania zabytków tego pięknego miasta, spotkaliśmy się także z Mayorem. Spotkanie odbyło się w sali konferencyjnej. Po kilku godzinach wróciliśmy do szkoły. Nadszedł czas zaprezentowania przez wszystkie kraje reklam związanych z programem Erasmus: 3,2,1Action. Ola i ja reklamowałyśmy buty o nazwie „3,2,1, Action”. Dzięki nim wygrywało się każdy wyścig. Na szczęście wszystko poszło zgodnie z planem. Wszystkie kraje miały bardzo ciekawe i zabawne reklamy. Po odegraniu każdej z nich, odbyło się głosowanie na najlepszą. Pierwsze miejsce zajęła Bułgaria, drugie miejsce zajęła Polska (czyli myJ), a trzecie Hiszpania. Byłyśmy bardzo szczęśliwe z wyniku głosowania. Gdy wróciłyśmy do domu, rodzina, u której mieszkałyśmy, zabrała nas na basen. Razem z nami były jeszcze inne dziewczynki z Czech. Największą atrakcją dla Oli i dla mnie była zjeżdżalnia wodna. Była bardzo szybka, długa i z wieloma zakrętami. Po miło spędzonej godzinie wróciłyśmy do domu.
IV dzień (środa)
Czwartego dnia musiałyśmy wstać bardzo wcześnie, ponieważ tego dnia była wycieczka do Pragi – stolicy Czech. O godz. 6.00 wszyscy uczniowie i nauczyciele uczestniczący w projekcie zebrali się przed szkołą. Po około 4 godzinach jazdy autokarem byliśmy na miejscu. Pierwszą atrakcją tego dnia było przedstawienie w teatrze w języku angielskim „Jackie and the Horrible Family”. Wszystkim bardzo się podobało, ponieważ uczniowie także w nim uczestniczyli.
Później zwiedzaliśmy Pragę. Jest w niej bardzo dużo zabytków, pięknych budowli oraz fantastycznych punktów widokowych. Niezapomnianym miejscem, które aż zapiera dech w piersiach, jest gotycka Katedra św. Wita. Nigdy nie widziałam piękniejszej budowli. Drugim niezwykłym miejscem był most Karola. Pod nim przepływa szeroka rzeka Wełtawa. Przechodząc przez niego można ujrzeć najczęściej fotografowany widok miasta. Niestety pogoda nie dopisywała. Cały dzień padał deszcz i wiał zimny wiatr. Lecz mimo to wszyscy wspominali ten dzień z uśmiechem na ustach.
V dzień (czwartek)
Rozpoczęliśmy ten dzień od zabaw ze wszystkimi uczniami. Jednak nie każdy dotarł do szkoły na czas z powodu zmęczenia, ponieważ poprzedniego dnia bardzo późno wróciliśmy z wycieczki. Tego dnia śpiewaliśmy piosenki. Po obiedzie mieliśmy warsztaty artystyczne. Tworzyliśmy własne instrumenty muzyczne. Zrobione były z pudełka po piłkach tenisowych, do których wsypywany był ryż. Naszym zadaniem było ozdobienie ich. Niestety tego dnia musieliśmy się pożegnać z uczestnikami z Hiszpanii. Było nam z tego powodu bardzo przykro. Po powrocie do domu wybraliśmy się z rodziną na kręgle i pizzę. Miło spędzaliśmy czas razem z innymi koleżankami z Czech.
VI dzień (piątek)
Niespodzianką dla wszystkich uczniów była nietypowa zabawa w grupach z uczniami z Czech. Pani koordynatorka dała tablety każdej grupie i wyjaśniła na czym miała polegać gra. Na wszystkich piętrach szkoły porozwieszane zostały na kartkach kody QR. Za pomocą specjalnej aplikacji musieliśmy zeskanować dany kod. Dzięki temu wyświetlało się zadanie do rozwiązania. Wszystkie poprawnie wykonane zadania wpisane do krzyżówki, tworzyły razem hasło. Grupa, w której znalazłyśmy się z Olą, wygrała! Byłyśmy bardzo zadowolone z wygranej oraz zmęczone szybkim szukaniem kodów.
Potem razem z nauczycielami wzięliśmy udział w konkursie języka czeskiego. Polegał na jak najszybszym odgadnięciu podstawowych wyrażeń języku czeskim, które pokazywały uczennice szkoły. Nasz kraj po raz kolejny wygrał!
W tym dniu odbyły się także zajęcia muzyczne, podczas których uczniowie i nauczyciele uczyli się grać na bębnach. Była to świetna zabawa nie tylko dla uczniów.
Po uroczystym pożegnaniu i rozdaniu certyfikatów odbyły się ostatnie zajęcia. Zawody sportowe z różnymi konkurencjami bardzo spodobały się większości uczniów. Musieliśmy np. zdobyć jak najwięcej celnych rzutów do kosza lub uzyskać jak najlepszy czas w rywalizacji, w której wewnętrzne nogi obu osób były związane razem. Oczywiście w tych zawodach wygrała Polska! :)
Niestety potem nastąpiła najgorsza chwila podczas tego projektu – pożegnanie z innymi uczniami. Przykro było się rozstawać z tak wspaniałymi ludźmi. Tworzyliśmy razem pewnego rodzaju klasę, w której każdy był wyjątkowy na swój sposób. Po długich rozstaniach każdy poszedł do swojej rodziny, u której mieszkał.
VII dzień (sobota)
11 listopada około godziny 13.30 wyruszyliśmy pociągiem w drogę powrotną do Polski. Spotkanie w Czechach w ramach projektu Erasmus+ zakończyło się. Zostały już tylko wspomnienia cudownych chwil z tego tygodnia. Lecz kolejne spotkanie już się zbliża. W kwietniu znowu będą się poznawać nawzajem osoby z różnych zakątków świata, o różnych kulturach, zainteresowaniach i charakterach. Tym razem spotkanie odbędzie się w Polsce. Już nie mogę doczekać tej chwili.

Milena Krzymowska VII b

W niedzielny wieczór 5 listopada, około godziny 19, nasz pociąg wjechał na stację Hranice na Morave. Do Czech, oprócz mnie, pojechała Milena Krzymowska z VII b i nauczyciele: pan dyrektor Przemysław Anusiewicz oraz pan Damian Guzek. Przywitała nas tam szeroko uśmiechnięta pani Veronika – nauczycielka języka angielskiego. Już na dworcu po raz pierwszy spotkałyśmy się z rodziną goszczącą. Byli dla nas bardzo sympatyczni i mili. W poniedziałek poznałyśmy dzieci z innych krajów: Włochów, Hiszpanów, Rumunki, Bułgarki oraz Czeszki, a także drugą koordynatorkę z Czech – panią Lucie. Pani Veronika przygotowała dla nas wiele gier, dzięki którym mogliśmy poznać swoje zainteresowania. Później był apel, na którym nas powitano, a dzieci z pierwszej klasy zaśpiewały nam czeskie piosenki. Potem panie oprowadziły nas po szkole. Pokazały nam jadalnię, salę muzyczną (w której zazwyczaj mieliśmy zajęcia), klasę na nasze plecaki oraz kurtki. Po tej przechadzce poszliśmy do sali muzycznej, gdzie czekali na nas nasi nauczyciele. Pani Veronika rozdała nam plakietki z imieniem i nazwiskiem, powiedziała też co jest dziś planowane na lunch. Równo o godzinie 13 poszliśmy na obiad. Jak to zwykle przed posiłkiem umyliśmy ręce i stanęliśmy w kolejce. Obiady były nam podawane na tacach. W jednym okienku można sobie wziąć zupę a w następnym – drugie danie. Po zjedzonym obiedzie udaliśmy się do szkolnego ogrodu, gdzie były dla nas przygotowane różne ciekawe zajęcia. Pracowaliśmy z lornetkami i  szukaliśmy obrazków po całym ogrodzie. Gdy skończyły się warsztaty, przyszła po nas nasza rodzina goszcząca. Po powrocie ze szkoły graliśmy z nimi w gry planszowe i rozmawialiśmy. Następnego dnia, we wtorek, bawiliśmy się z uczniami czeskiej szkoły. Pani Veronika pokazała nam wiele zabaw, dzięki którym mogliśmy ćwiczyć język angielski. Później poszliśmy do centrum miasta i weszliśmy do środka zamku w Hranicach. Tam spotkaliśmy się z Mayorem Hranic. Opowiedział nam trochę o mieście i jego historii. Gdy wróciliśmy do szkoły, przyszedł czas na zaprezentowanie reklamy do przedstawienia. Potem głosowaliśmy na 3 najlepsze reklamy. Wygrały Bułgarki, drużyna z Polski była druga, a trzecia – z Hiszpanii. Potem była przerwa na obiad. Następnie graliśmy w gry i zabawy, które poprawiały nasz angielski, a później przyszła po nas nasza rodzina goszcząca. Zaproponowali nam wyjście na basen. Po przyjechaniu na miejsce okazało się, że były tam też inne dziewczyny z projektu. Bardzo spodobało mi się to wyjście. W środę o 6:30 wyjechaliśmy z Hranic, aby odwiedzić stolicę Czech – Pragę. Gdy dojechaliśmy na miejsce, poszliśmy do teatru i obejrzeliśmy przedstawienie pt. „Jackie and the Horrible Family”. Później poszliśmy trochę pozwiedzać Pragę, zobaczyliśmy między innymi słynny Most Karola i wiele zabytkowych kamieniczek. Z Pragi wyjechaliśmy około godziny 19 a w Hranicach byliśmy o północy. Bardzo podobał mi się ten wyjazd, ponieważ w autokarze mogliśmy ze sobą swobodnie porozmawiać, a zwykle podczas dnia nie mieliśmy na to czasu. W czwartek rano nie wszystkie drużyny były od rana w szkole. Byłyśmy tam tylko my, drużyna z Bułgarii i z Rumunii. Po raz kolejny graliśmy w różne gry zaprezentowane nam przez panią Veronikę. Najbardziej spodobała się wszystkim gra ze zdjęciami. Trzeba było się w niej wykazać kreatywnością i pomysłowością. Później poszliśmy do sali do nauki języków. Stały tam okrągłe stoły i przy każdym z nich było 5 siedzeń. Do każdego siedzenia były jedne słuchawki. Słuchaliśmy wtedy piosenek i musieliśmy uzupełniać ich tekst. Później udaliśmy się do sali muzycznej i razem z nauczycielami wzięliśmy udział w konkursie języka czeskiego. Wygrany mógł wybrać dla swojej drużyny pudełko ciastek. Potem poszliśmy do szkolnej stołówki na obiad. Po nim spędzaliśmy czas w pracowni plastycznej, gdzie robiliśmy instrumenty muzyczne. Mogliśmy użyć taśmy, bibuły i różnokolorowych naklejek oraz cekinów. Potem pani Lucie zaprowadziła nas do pracowni komputerowej, gdzie każdy musiał napisać po angielsku sprawozdanie na temat projektu. Po 16 jak zazwyczaj przyjechała po nas nasza goszcząca rodzina. Tego dnia poszliśmy z nimi na kręgle i na pizzę. Były tam też dziewczyny z Hiszpanii i goszczące ich rodziny. W piątek rano razem z uczniami z Czech mieliśmy dobrać się w grupy. Pani Veronika każdej grupie dała tablet i wytłumaczyła nam nasze zadanie. W szkole były porozwieszane kody QR. Musieliśmy je odnaleźć i zeskanować za pomocą specjalnej aplikacji. Po zeskanowaniu kodu wyświetlało się pytanie po angielsku, na które musieliśmy odpowiedzieć i odpowiedź wpisać do krzyżówki. Bardzo podobało mi się to zajęcie. Później przyszedł czas na oficjalne pożegnanie i rozdanie certyfikatów. Każdy kraj dostał certyfikat i jedną książkę do szkolnej biblioteki. Tego dnia po obiedzie mogliśmy zjeść deser – tort z nazwą projektu 3,2,1 ACTION. Potem poszliśmy na zawody sportowe. Był tam takie konkurencje jak: bieg na trzy nogi, unihokej czy rzucanie frisbee. Po południu udaliśmy się do domu z naszą rodziną goszczącą. Tam spakowałyśmy się, rozmawiałyśmy oraz grałyśmy w gry planszowe. Następnego rana – w sobotę około godziny 13:30 –  wyjechaliśmy ze stacji Hranice na Morave a o 18:30 byliśmy w Warszawie. Myślę, że bardzo miło będę wspominać ten projekt i mam nadzieję, że w przyszłości będę miała okazję na przeżycie podobnej przygody.

Aleksandra Waldzińska VII d

Trwa drugi rok naszego udziału w programie Erasmus+  Projekt 3,2,1… Action! Ostatnio uczniowie z klasy VII b realizowali kolejne zadanie: nagranie „niemego filmu”. Zdaniem uczestników z pozostałych krajów partnerskich jest dopisanie do niego dialogów. Mamy nadzieję, że zadanie nie będzie zbyt trudne. J Efekty naszej pracy możecie zobaczyć tutaj:

romania17W związku z udziałem naszej szkoły w programie Erasmus+, w dniach 24-28 września 2017 r. miało miejsce III Międzynarodowe spotkanie projektowe w rumuńskiej miejscowości Brasov. Z naszej szkoły wzięły w nim udział panie Izabela Piwowarczyk i Jolanta Niewęgłowska. Oprócz nich w spotkaniu uczestniczyli nauczyciele ze szkół w Hiszpanii, Włoszech, Czech, Bułgarii i oczywiście Rumunii. Spotkanie było poświęcone omówieniu zadań zaplanowanych na drugi rok trwania projektu. Jednym z nich będzie wystawienie kolejnej części spektaklu w języku angielskim „Kopciuszek”. Wylosowano role, omówiono dekoracje i kostiumy. Oprócz tego nauczyciele dyskutowali nad sposobami realizacji i terminami innych zadań. Ustalona także została data przyjazdu gości do Polski. Podczas pobytu w szkole Scoala Gimnaziala Nr. 11 „St. O. Iosif” nauczyciele mieli możliwość zapoznania się z rumuńskim systemem oświaty oraz zostali zaproszeni na spotkanie z inspektorami szkolnymi. Bardzo ciekawym doświadczeniem było zwiedzanie szkoły goszczącej. Nietypowe zwyczaje, oryginalne mundurki prowokowały do wielu dyskusji. Jednym z punktów pobytu były występy uczniów. Duże wrażenie zrobił na wszystkich szkolny zespół prowadzony przez nauczyciela muzyki. Oprócz nich swoje wokalne umiejętności prezentowali także młodsi uczniowie. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu mieli też okazję sprawdzić swoją znajomość podstawowego słownictwa rumuńskiego. Uczniowie przygotowali scenki, a zadaniem widzów było odgadnięcie prezentowanego wyrażenia. Wieczorem była możliwość obejrzenia miasta. Brasov to miejscowość pięknie położona wśród gór, z zachowaną starówką, klimatem nieco przypominająca Kraków. Kolejny wyjazd – do Czech – już niedługo!

erasmussycyliaW związku z udziałem naszej szkoły w programie Erasmus+, w dniach 4-9 czerwca 2017 r. miało miejsce II Międzynarodowe spotkanie projektowe we włoskiej miejscowości Capaci. Z naszej szkoły wzięły w nim udział panie Izabela Piwowarczyk i Jolanta Niewęgłowska. Oprócz nich w spotkaniu wzięli udział nauczyciele z Hiszpanii, Czech, Rumunii, Bułgarii i gospodarze  – czyli Włosi. Kończy się pierwszy rok naszego udziału w projekcie, zatem był to czas na podsumowania, wymianę doświadczeń i wnioski do dalszej pracy. Spotkania odbywały się w szkole Instituto Compresivo Statale „Biagio Siciliano”. Jest to szkoła o profilu muzycznym, zatem goście mogli wysłuchać koncertu w wykonaniu uczniów. Wystąpiła orkiestra, kwartet smyczkowy, gitarzyści, były tańce i śpiewy. Widzowie byli pod ogromnym wrażeniem umiejętności i entuzjazmu młodych wykonawców. Capaci to niewielka, pięknie położona miejscowość. W tym roku obchodzi pięćsetlecie swojego istnienia. Po południu, po zakończeniu pracy nad projektem, uczestnicy spotkania mieli możliwość obejrzenia miasta, w tym siedziby burmistrza i pięknego kościoła. Obejrzeli też monumentalną Katedrę Santa Maria Nuova w Monreale z niezwykłym wizerunkiem Chrystusa Pantokratora. Odbyło się także spotkanie z miejscowym biskupem. Pobyt w Capaci był krótki, ale bardzo intensywny. Bardzo ważne podczas tego spotkania były rozmowy o zakończonych działaniach. Wspaniale spisują się uczniowie czwórki! Koordynatorzy z Hiszpanii podkreślali zaangażowanie uczniów biorących udział w różnych zadaniach w Polsce, jak i tych, którzy wyjeżdżali na spotkania za granicę. Na koniec zostały ustalone daty kolejnych spotkań, w tym  – w Polsce.

Erasmus+ KataloniaW dniach od 21 do 27 maja 2017 roku uczniowie z SP4 – Maciej Radzimirski z 6b i Jan Kirsch z 6d wraz z nauczycielami: panem Michałem Woźniakiem oraz panią Aleksandrą Stecińską-Wymiatał przebywali w Katalonii (Hiszpania) na międzynarodowym spotkaniu nauczycieli i uczniów w ramach Programu „Erasmus+” finansowanego przez Unię Europejską. Nasza Szkoła uczestniczy tu w „Akcji KA2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół” poprzez projekt „3,2,1… Action!” realizowany wspólnie z wybranymi szkołami z Bułgarii, Włoch, Czech, Rumunii i właśnie Hiszpanii. W ramach zaplanowanych działań i realizacji zadań projektowych szkołą – gospodarzem drugiego już takiego spotkania nauczycieli i uczniów była Escola Pompeu Fabra z katalońskiego miasta Reus – położonego ok. 100 km na południowy zachód od Barcelony. Zjazd był swoistym zakończeniem pierwszej części projektu – jego celem było wystawienie spektaklu „Kopciuszek” („Cinderella”) w języku angielskim na scenie profesjonalnego teatru przez odpowiednio przygotowanych małych aktorów – wybranych uczniów ze szkół uczestniczących w projekcie. Najpierw kilka dni zajęły naszym uczniom warsztaty z emisji głosu i aktorstwa oraz ostatnie próby przedstawienia zarówno w szkole, jak i w teatrze. W tym czasie nauczyciele na osobnych zajęciach zapoznawali się w nowymi pomysłami i technikami użycia elementów teatru, dramy, ekspresji artystycznej w nauczaniu i wszelkiej innej pracy z dziećmi. Zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli był to też czas wymiany doświadczeń, nauki, dzielenia się pomysłami i radosnej integracji poprzez porozumiewanie się w języku angielskim. Zawarte zostały nowe znajomości i kontakty – szczególnie wśród uczniów, którzy nie tylko razem zagrali w jednym spektaklu, ale też poznali hiszpańską szkołę, domy i rodziny, u których w tym czasie mieszkali.
Wystawiony spektakl zgromadził liczną widownię, w tym władze miasta Reus, a gra aktorska, dekoracje i sam pomysł, aby zmodyfikować klasyczny scenariusz „Kopciuszka” zostały ocenione wysoko, także przez lokalne media. Janek i Maciek zebrali bardzo dobre recenzje za plastyczne i pomysłowe przedstawienie kreowanych przez siebie postaci. Chłopcy byli też wyraźnie obecni w tym międzynarodowym towarzystwie dzieci poprzez swoją otwartość, poczucie humoru i brak barier w porozumiewaniu się w języku angielskim. Szybko też przyswoili sobie podstawowe zwroty języka katalońskiego.
Pobyt w Katalonii był także okazją do poznania miejscowej kultury, historii, tradycji i kuchni. Okazją do tego była też wycieczka do Barcelony, gdzie, oprócz zwiedzania, uczniowie i nauczyciele, podzieleni na międzynarodowe grupy, mieli okazję uczestniczyć w grze miejskiej na ulicach i placach tego pięknego miasta.

cindirella1716 maja 2017 r. uczniowie klas V i VI mogli obejrzeć niecodzienne przedstawienie pt. „Kopciuszek”. Wszyscy dobrze znamy tę historię, jednak ta wersja znacznie odbiegała od oryginału. Uczniowie klas 5b, 6b, 6c i 6d przygotowani przez  p. Izabelę Piwowarczyk, przy współpracy z p. Jolantą Niewęgłowską,  przedstawili współczesną wizję baśni. Kopciuszek wcale nie marzy o wyjściu za mąż za księcia, ale o… zostaniu weterynarzem, zamiast matki chrzestnej pojawiają się dwaj tajemniczy czarodzieje, którzy wcale nie pytają głównej bohaterki o jej marzenia, tylko bez pytania wysyłają ją na bal… Są też dwa psy i  inne niezwykłe postacie. Przedstawienie jest jednym z zadań projektu Erasmus+ w związku z czym było w języku angielskim. Dodatkowym atutem spektaklu były piosenki nagrane wcześniej przez uczniów i prezentacja. O stronę techniczną zadbali: p. Michał Woźniak i p. Cezary Jasiński.

Czy chciałbyś wiedzieć co dzieje się w szkole w Hiszpanii, we Włoszech czy w innych krajach partnerskich? Jak spędzają czas po lekcjach, w co lubią się bawić? Zajrzyj na blog prowadzony przez szkołę z Rumunii. Znajdziesz tam także informacje z naszej Czwórki! :)
adres blogu: http://321actionerasmus.blogspot.ro/p/blog-page_3.html

Czy uczenie się nowego języka może być zabawne i przyjemne? Oczywiście, że tak! Uczniowie z hiszpańskiej szkoły Escola Pompeu Fabra nagrali dla Was słowniczek, w którym uczą najważniejszych zwrotów w języku hiszpańskim. Zachęcamy do obejrzenia filmiku.

W marcu nasi uczniowie wykonali plakaty zachęcające uczniów z Hiszpanii do obejrzenia przedstawienia Cinderella – Kopciuszek. Spektakl będzie wystawiony w Reus, a aktorami będą dzieci ze szkół partnerskich projektu 3, 2, 1 ACTION. Najpierw były szkolne eliminacje. Na tym etapie zwyciężyła praca Marysi Kuryło z 4c i to ten rysunek reprezentował nasz kraj. Następnie uczniowie ze wszystkich krajów partnerskich głosowali na najładniejszą pracę. Okazało się, że to dzieło Marysi spodobało się najbardziej! Ten rysunek będzie reklamował w Reus przedstawienie Cinderella! Gratulujemy!

Kurylo_1

W realizowanym przez nas projekcie Erasmus+ jest wiele zadań, które umożliwiają naukę nowych umiejętności, pogłębianie znajomości języka angielskiego czy współpracę ze szkołami z krajów partnerskich. Jednym z takich zadań było nagranie audio przedstawienia „Kopciuszek”. Słuchowisko powstało w czasie spotkania w Bułgarii w dniach 27.11.2016 – 3.12.2016. Wzięli w nim udział przedstawiciele uczniów ze wszystkich szkół partnerskich. Jarek Siek z 6c i Mikołaj Taczalski z 6a wcielili się w „Ojców chrzestnych”. To ważne role, w których chłopcy mogli wykazać się znajomością języka angielskiego i piękną dykcją.

 nagranie

W dniach od 27 listopada do 3 grudnia 2016 roku uczniowie z SP4 – Mikołaj Taczalski z 6a i Jarosław Siek z 6c wraz z nauczycielami: panem Dariuszem Enihowtem oraz panem Michałem Woźniakiem przebywali w Bułgarii na międzynarodowym spotkaniu nauczycieli i uczniów w ramach Programu „Erasmus+” finansowanego przez Unię Europejską. Nasza Szkoła uczestniczy tu w „Akcji KA2 – Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, partnerstwa strategiczne – współpraca szkół” poprzez projekt „3,2,1… Action!” realizowany wspólnie z wybranymi szkołami z Bułgarii, Włoch, Czech, Rumunii i Hiszpanii. W ramach zaplanowanych działań i realizacji zadań projektowych gospodarzem pierwszego spotkania nauczycieli i uczniów była Szkoła Podstawowa nr 52 im. Tsanko Tserkovskiego w Sofii. Tutaj po raz pierwszy spotkali się uczniowie z różnych krajów, by zgłębiać wiedzę na temat teatru, gry aktorskiej i umiejętności lektorskich. Oczywistym celem było też wzajemne poznanie i integracja uczniów. Poprzez warsztaty i ćwiczenia, prowadzone w języku angielskim, uczniowie wraz z  nauczycielami poznawali tajniki wyrażania emocji, ukazywania siebie i swych przeżyć nawet bez słów. Nieznajomość języka nie może być wszak barierą – mowę ciała odczytuje się przecież bez słów. Pokazywano też, jak można z kolei ukazać emocje wyłącznie poprzez słowa, niezależnie od języka, którym się posługujemy. Spotkanie było też okazją do poznania bułgarskiej szkoły, sposobu prowadzenia lekcji i nauki uczniów, zasad panujących w tamtejszych placówkach oraz jak odnajdują się w tym tamtejsi uczniowie i ich nauczyciele. Swoistym finałem spotkania było nagranie audio przedstawienia „Kopciuszek” przez uczniów, którzy przygotowali je w formie słuchowiska w języku angielskim. Nasi uczniowie z SP4 spisali się doskonale w roli „Ojców chrzestnych”, wykazując się świetnym wyczuciem swych ról i nienaganną angielską dykcją oraz wymową. Niewątpliwie przydały się tutaj wcześniejsze ćwiczenia z umiejętności przekazywania emocji. Pobyt w Bułgarii był także okazją do krótkiego zapoznania się z jej ciekawą historią, kulturą, teraźniejszością oraz zobaczenia kilku ciekawych miejsc w Sofii i jej okolicach.

Nasz projekt ma już swoją stronę WWW. Zapraszamy do odwiedzania!
http://teatralnoatelie.webnode.com
W konkursie na logo zwyciężyła praca z Włoch. Gratulujemy!
Poniżej umieszczamy słowniczek z podstawowymi wyrażeniami w językach naszych partnerów. Zapraszamy do nauki 😉

słowniczek

czyjezykpolskitrudnyjest

Czy język polski jest trudny? Na pewno nie! Uczniowie i nauczyciele ze szkół partnerskich nauczą się podstawowych słów i wyrażeń z filmu, który nagraliśmy. W roli lektora – Milenka Krzymowska z 6b!

 

Pierwsze zadanie projektu za nami! Wybraliśmy logo, które będzie reprezentowało naszą szkołę – najwięcej głosów otrzymała praca Marysi Kuryło z 4c. Gratulujemy!

erasmus-reus2016W dniach 4.10.2016 do 8.10.2016 w hiszpańskiej miejscowości Reus odbyło się pierwsze warsztatowe spotkanie partnerów projektu.

W spotkaniu brali udział pedagodzy z Escola Pompeu Fabra (Noelia Pecino – koordynator projektu oraz Maria Del Mar Cervantes) oraz koordynatorzy i nauczyciele reprezentujący szkoły:

  • 52 „Tsanko Tserkovski” Primary School z Bułgarii (Trayana Mollova, Svetla Tzankova-Stoyanova, Danko Kalapish)
  • Instituto Compresivo Statale „Biagio Siciliano” z Włoch (Antonina Crivello, Patrizia Sgroi)
  • Základní škola a mateřská škola Hranice, Struhlovsko, příspěvková organizace  z Czech (Veronika Celnarová, Lucie Honyšová )
  • Scoala Gimnaziala Nr. 11 „St. O. Iosif” Brasov z Rumunii (Camelia Grigore, Gabriela Anca Veliciu )
  • Szkoła Podstawowa nr 4 im. Adama Mickiewicza w Siedlcach (Izabela Piwowarczyk, Jolanta Niewęgłowska)

Nauczyciele spotkali się, aby omówić zadania projektu 3,2,1 Action. Wyznaczono szkoły odpowiedzialne za każde z podejmowanych działań oraz ustalono daty ich realizacji i sposoby dokumentowania. W czasie spotkania omówiono również szczegóły związane z przedstawieniem Kopciuszek. Będzie to bardzo ciekawe doświadczenie, ponieważ wezmą w nim udział uczniowie ze wszystkich szkół partnerskich a spektakl zostanie odegrany w języku angielskim. Stwarza to doskonałą okazję do przełamania bariery językowej. Będzie też możliwość poznania uczniów z różnych krajów. W związku z działaniami projektu powstaną: Strona WWW, profil na Facebook, blog, broszury, nagrania video, korespondencja e-mail uczniów, WebQuest o każdym z krajów partnerskich, kalendarz z logo zaprojektowanymi przez uczniów ze wszystkich krajów oraz szkolenia dla nauczycieli biorących udział w projekcie. Pierwszym zadaniem naszej szkoły jest wybór logo z zaprojektowanych wcześniej przez uczniów. Będzie ono reprezentowało Czwórkę w międzynarodowym głosowaniu.  Spotkanie w Reus było bardzo ciekawe. Oprócz zajęć typowo związanych z projektem był czas na rozmowy.  Uczniowie przygotowali dla gości krótki koncert złożony z ulubionych piosenek, ale także potem chętnie rozmawiali z nimi w czasie przerw między lekcjami.