Program oddziaływań profilaktyczno – wychowawczych „Niepełnosprawni i my” dla uczniów
Szkoły Podstawowej nr 4 im. Adama Mickiewicza w Siedlcach
na rok szkolny 2017/2018.
Osoby odpowiedzialne:
Maja Barszczak – pedagog szkolny
Ewa Mazur – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Izabela Kasprowicz – nauczyciel wspomagający
Celem programu jest:
- Dostarczenie rzetelnej wiedzy o rodzajach niepełnosprawności
- Rozwijanie wrażliwości na dobro i umiejętność jego wyboru.
- Kształtowanie postaw tolerancji i szacunku na odmienność innych.
Strategie:
Informacyjna – mająca na celu dostarczenie wiedzy na rodzajów niepełnosprawności podczas:
- Zajęć edukacyjnych
- Lekcji wychowawczych
- Zajęć ze specjalistami
- Apeli
- Przedstawień profilaktycznych
- Prezentacji filmów
- Konkursów
- Tworzenia i czytania ściennych gazetek tematycznych, folderów, ulotek informacyjnych
Edukacyjna – rozwijającą kompetencje społeczne poprzez:
- Zajęcia edukacyjne
- Lekcje wychowawcze
- Spotkania ze specjalistami
- Konsultacje
- Zajęcia warsztatowe
Alternatywna – stwarzająca możliwości podejmowania przez uczniów działań dających zadowolenie i służących zaspokojeniu potrzeb ważnych dla danego etapu rozwojowego. Umożliwiająca podejmowanie nowej, społecznie akceptowanej i sprzyjającej rozwojowi aktywności poprzez:
- Turystyka – wycieczki, zielone szkoły, białe szkoły, rajdy
- Zajęcia artystyczne
Działania terapeutyczne i interwencyjne wobec uczniów z grupy zwiększonego ryzyka (uczniowie z trudnościami w nauce, uczniowie z zaburzeniami zachowania, uczniowie z rodzin dotkniętych patologią oraz z ryzyka zagrożeń uzależnieniem) odbywać się będą poprzez:
- Wczesne rozpoznawanie przez wychowawców i nauczycieli uczniów z grup ryzyka i kierowanie ich do pedagoga szkolnego w celu przeprowadzenia wstępnej diagnozy
- Udział uczniów w różnych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły lub poza nią.
- Kierowanie uczniów z problemami w porozumieniu z ich rodzicami do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej instytucji udzielającej specjalistycznej pomocy
- Udostępnienie uczniom i rodzicom informacji o specjalistycznej pomocy poza szkołą (placówki służby zdrowia, organizacje pozarządowe i inne)
Zadania | Zakładane cele | Osiągnięcia ucznia | Podjęte działania |
1 Organizacja Dnia Osób Niepełnosprawnych |
– uświadomienie uczniom, iż każdy człowiek zasługuje na szacunek – kształtowanie postaw życzliwości, tolerancji i dobroci wobec każdego człowieka- Dostarczenie rzetelnej wiedzy o rodzajach niepełnosprawności |
– uczeń odnosi się z szacunkiem do każdego człowieka – uczeń umie życzliwie traktować innych ludzi- uczeń wie kto to jest osoba niepełnosprawna, potrafi określić jej potrzeby, jest tolerancyjny na odmienność innych |
– rozmowy i pogadanki na temat niepełnosprawności podczas zajęć edukacyjnych;
– spotkanie z osobą niepełnosprawną p. Dariuszem Bartosikiem – niewidomym – organizacja konkursu plastycznego „Mój niepełnosprawny kolega” – gazetka ścienna Dzień Osób Niepełnosprawnych; |
2. Jestem tolerancyjny i wrażliwy na potrzeby innych. |
– ukazanie uczniom potrzeb innych osób
– kształtowanie postaw akceptacji i wrażliwości na potrzeby innych; |
– uczeń jest tolerancyjny i otwarty na potrzeby drugiego człowieka; – uczeń podejmuje działania mające na celu wsparcie innych ludzi; |
– rozmowy i pogadanki na temat tolerancji i wrażliwości na potrzeby innych podczas zajęć edukacyjnych;
– organizacja Marzycielskiej poczty; – organizacja Dnia Życzliwości i Pozdrowień; |
3.
Organizacja Dnia Osób Niewidomych |
– uświadomienie uczniom potrzeb osób niewidomych; – uświadomienie uczniom kim jest osoba niewidoma |
– uczeń wie kim jest osoba niewidoma;
– uczeń potrafi określić potrzeby osoby niewidomej; |
– spotkanie z osobą niepełnosprawną p. Dariuszem Bartosikiem – niewidomym;
– gazetka ścienna; – pogadanki na temat osób niewidomych i ich potrzeb podczas zajęć edukacyjnych;
|
4. Organizacja Światowego Dnia Zespołu Downa |
– uświadomienie uczniom kim jest osoba z Zespołem Downa;
– uświadomienie uczniom potrzeb i problemów osób z Zespołem Downa; – zapoznanie uczniów z powstaniem Dnia kolorowej skarpety |
– uczeń wie kim jest osoba z Zespołem Downa i zna jej potrzeby;
– uczeń rozumie dlaczego powstało święto dla osób z Zespołem Downa |
– organizacja Dnia Kolorowej Skarpety;
– gazetka ścienna; – zajęcia warsztatowe poruszające problemy i potrzeby osób z zespołem Downa; – prace plastyczne w wykonaniu uczniów; |
5. Organizacja Światowego Dnia Świadomości Autyzmu |
– uświadomienie uczniom co to jest autyzm i inne zaburzenia występujące w jego spektrum- uwrażliwienie uczniów na potrzeby i problemy osób autystycznych;
– nauka tolerancji i wrażliwości; |
– uczeń wie kim jest osoba autystyczna i zna jej problemy i potrzeby;
– uczeń wie jak zachować w towarzystwie osoby niepełnosprawnej; – uczeń potrafi współpracować z osobami niepełnosprawnymi; |
– gazetka ścienna;
– zajęcia warsztatowe prowadzone przez uczniów; – pogadanka na temat osób autystycznych i ich potrzeb;
|
6. Organizacja Dnia Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych |
– kształtowanie umiejętności aprobaty osób niepełnosprawnych;
– kształtowanie zachowań asertywnych w sytuacjach krzywdzenia innego człowieka; – kształtowanie wrażliwości na niepełnosprawność;
|
– uczeń zna pojęcie dyskryminacji;
– uczeń jest asertywny w sytuacjach krzywdzenia innego człowieka; – uczeń jest wrażliwy na niepełnosprawne osoby; – uczeń potrafi pracować na rzecz drugiego człowieka; |
– gazetka ścienna;
– pogadanki podczas zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem scenek rodzajowych; – przedstawienie w wykonaniu uczniów; – występ grupy MOG-ę – muzyka oczami głuchych; – spotkanie z Katarzyną Piekart – medalistką igrzysk paraolimpijskich; |