Książka moim przyjacielem

Projekt edukacji czytelniczej ,,Książka moim przyjacielem” dla klas pierwszych

opracowany przez panie

Marię Kańską, Ewę Mazur i Katarzynę Soczewkę.

W obecnych czasach, telewizja, gry komputerowe wypierają i książki na bardzo daleki plan. Należy zatem zadbać o to by dzieci  wykształciły nawyk czytania.  Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło główne priorytety na rok  szkolny 2016/17. Między innymi kierunkami znalazło się upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych  wśród dzieci i młodzieży.  Budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych u dzieci powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców, a wspólna ich praca przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. W naszej szkole projektem czytelniczym zostały objęte klasa 1a oraz klasa1b, a za realizację odpowiadać będą wychowawczynie tych klas.

Cele projektu:

  • kształtowanie nawyku czytania,
  • przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze,
  • poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką,
  • bogacenie słownictwa dzieci,
  • rozwijanie wyobraźni dzieci,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania myśli w formie zdania,
  • wiązanie treści lektury z innymi formami ekspresji,
  • wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju ucznia,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • wdrażanie do poszanowania książek i innych dokumentów bibliotecznych,

Przewidywane osiągnięcia:

W trakcie realizacji programu aktywizacji czytelniczej,  dzieci oprócz poznawania tekstów literackich będą uczyły się korzystania ze zbiorów i narzędzi informacji biblioteki szkolnej. Poznają różne typy wydawnictw i poszukają w nich potrzebnych informacji. Zaspokoją w ten sposób własne zainteresowania i wykonają zadania związane z procesem uczenia się. Nauczą się poszanowania książek i innych zbiorów bibliotecznych jako dóbr kultury oraz posługiwania się podstawowymi urządzeniami medialnymi. Opracowany program pozostawia swobodę w projektowaniu procesu kształcenia, którego podmiotem jest uczeń, jego zainteresowania i uzdolnienia. W programie wykorzystane będą różnorodne metody nauczania oraz formy pracy.


Uczniowie klasy IB w ramach projektu „Książka moim przyjacielem” co miesiąc biorą udział w konkursie na „mola książkowego”. Mali czytelnicy dostają kalendarze, w których codziennie zamalowują pola,  odznaczając w ten sposób dzień,  w którym poświęcili odrobinę czasu na czytanie. Na koniec miesiąca dzieci, którym udało się zapełnić cały kalendarz dostają DYPLOMY. Akcja cieszy się coraz większym powodzeniem! :-)

29 maja 2017 r.

Klasy 1a i 1b odwiedziły księgarnię Jaś i Małgosia. Mali czytelnicy dowiedzieli się, że książka to klucz do krainy wyobraźni, do zwiedzania świata, poznawania różnych ciekawych zjawisk i ludzi, a samodzielne czytanie może być znakomitą przygodą. Panie pracujące w księgarni pokazały nam wiele ciekawych pozycji, które nie tylko pomogą nam usystematyzować zdobywaną w szkole wiedzę, ale również umilą nam wolny czas.

5 maja 2017 r.

Mimo, że do zakończenia konkursu „Książkowe wyzwanie” jest jeszcze sporo czasu, to Oluś Wołyniec z klasy 1a wypełnił już wszystkie zadania. Miał niewielkie trudności z zadaniem nr 2, ale dał radę. Gratulujemy Olusiowi i czekamy z niecierpliwością na pozostałą czwórkę

4 maja 2017 r.

W dniu dzisiejszym gościliśmy Panią Izę, mamę Huberta. Pani Iza przeczytałam nam jedną z bajek Ezopa „Pies i konie”. Bajka opowiadała o bardzo chciwym psie, który siedział w żłobie z owsem, nie dopuszczając innych zwierzą do jedzenia pomimo, iż sam nie lubił owsa. Dzięki tej lekturze dowiedzieliśmy się co oznacza i skąd wzięło się powiedzenie „Pies Ogrodnika”.
Przeczytana przez mamę Huberta bajka, dała nam wiele do myślenia.

Miło nam zakomunikować, że do szkolnego wyzwania książkowego przystąpili następujący uczniowie z klasy 1a:
Aleksander Abramowski,
Laura Czmoch,
Oliwier Słabosz,
Wiktor Zdun,
Aleksander Wołyniec.

Życzymy im wytrwałości i powodzenia.

6 marca 2017 r.

W naszej przygodzie z książkami do tej pory wspomagali nas rodzice, dziadkowie i koleżanki ze szkoły. Jednak ostatnio postanowiliśmy sami promować czytanie. Pierwszym bohaterem czytającym swym kolegom był Aluś Abramowski, który przygotował fragmenty książek o kosmosie. Wszyscy słuchali z uwagą i byli zachwyceni, bo Alek wybrał ciekawostki kosmiczne. Teraz czekamy na inne chętne dzieci, które zaprezentują swe książeczki.

8 lutego 2017 r.

Dzisiaj odbyło się kolejne wspólne czytanie. Tym razem dzieci gościły tatę Zuzi p. Artura Jakimowicza.
Pan Artur zapoznał dzieci z Rodziną Niedźwiadków Marie Duval.
To bardzo zabawna rodzina. Mają miękkie futerko i uśmiechnięte buzie. Dziadek i babcia zawsze służą dobrą radą. Tata potrafi wszystko naprawić, a kochająca mama dba o cały dom. Tomek i Zuzia są dobrymi, wesołymi niedźwiadkami.
Dzięki tej lekturze pierwszaki odkryły wspaniały świat, pełen przygód.

Dziękujemy bardzo p. Arturowi.

20 stycznia 2017 r.

Dzień Babci i Dzień Dziadka to wyjątkowe święta, to jedne z najmilszych i najsympatyczniejszych świąt w kalendarzu.
Pierwszaki postanowiły sprawić swoim babciom oraz dziadkom niespodziankę…
Tworzyli…
tworzyli,
tworzyli
i stworzyli, przepiękne zakładki do książek.
Zakładka do książki to bardzo ważna sprawa dla małych i dużych moli książkowych.
Wnuki sprawiły swoim babciom i dziadkom wiele radości.

14 grudnia 2016 r.

Dzisiaj na zajęciach w klasie 1a gościliśmy P. Elżbietę Sołtysiuk, która czytała fragmenty książki Carlo Collodiego pt. „Pinokio”. Babcia Łukasza wybrała ten utwór ze względów sentymentalnych, bo jak nam powiedziała wiele lat spędziła we Włoszech i bardzo mile wspomina ten pobyt.
Główny bohater Pinokio jest drewnianym pajacem, który jednak może mówić i ruszać się. Odczuwa głód, choroby i ludzkie słabości. Podobnie jak człowiek musi w życiu podejmować wybory. Jeśli są one złe, ponosi karę, a dobre są wynagradzane. Cechą charakterystyczną Pinokia jest nos, który wydłuża się, kiedy Pinokio kłamie. Dzieci z uwagą słuchały fragmentów książki. Na zakończenie spotkania zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie.

7 grudnia 2016 r.

Klasy pierwsze wybrały się do CKiS na przedstawienie taneczne „Dziadek do Orzechów”.
Dzieci miały okazję zobaczyć, znaną im z książki historię autorstwa E.T.A. Hoffmanna. Wspaniała muzyka Piotra Czajkowskiego, towarzysząca niesamowitym popisom tanecznym, stworzyła świetne połączenie. Kostiumy tancerzy różniły się bardzo od współczesnych strojów. Użyte rekwizyty były ciekawe, pomysłowe i bardzo pasowały do treści przedstawienia.
Dzieci były zachwycone.

24 listopada 2016 r

Zbliża się Dzień Patrona. Z tej okazji. uczennice z klasy 4d – Ada, Tosia, Vanessa i Natalka czytały kolegom z klas pierwszych bajki napisane przez Adama Mickiewicza. Pierwszaki z uwagą słuchały utworów, a potem rysowały ilustracje do nich.

10 listopada 2016 r.:
ksiazkamyprzyjacielDzisiaj klasa 1a miała okazję obejrzeć przedstawienie dla dzieci pt. „Pchła Szachrajka” wystawione na scenie CKiS. Spektakl został przygotowany na podstawie książki Jana Brzechwy o tym samym tytule. Fragmenty książki zostały wcześniej przeczytane przez wychowawczynię w czasie zajęć. Wszyscy byli ciekawi w jaki sposób będą pokazane przygody pomysłowej pchełki. Zobaczyliśmy między innymi jak sprytnie radziła sobie z tłokiem w pociągu, skąd brała kwiatki do ogrodu, jak wyprawiła bal karnawałowy tanim kosztem. Przedstawienie bardzo nam się podobało (tym bardziej, że tańczyła szkolna koleżanka).

26 października 2016 r.:
czytelnik2016Tego dnia najmłodsi uczniowie klas I a i I b zostali uroczyście przyjęci w poczet czytelników biblioteki szkolnej.
Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.
W naszej szkole pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników na stałe wpisało się do kalendarza uroczystości szkolnych.
Specjalnie na tę okazję pracownicy biblioteki przygotowali ciekawy film, który pokazał dzieciom jak należy dbać o książki oraz w przystępny sposób pokazał zasady zachowania się w bibliotece. Dzieci zostały zapoznane z zasadami wypożyczania, regulaminem biblioteki oraz zaznajomiły się z „prośbami książki”.
Po takim wprowadzeniu, przyszli czytelnicy otrzymali pamiątkowe zakładki, następnie udali się do biblioteki aby wypożyczyć swoją pierwszą książkę.
Teraz biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym czytelnikom z miejscem czarodziejskim, magicznym i przede wszystkim przyjaznym, gdzie uczniowie są zawsze mile widziani.