Kończy się karnawał. Zbliżamy się do Wielkiego Postu – czasu ascezy, postanowień, walki z naszymi słabościami. Wielkie tradycje karnawału towarzyszą Polakom od kilku wieków. Są to zwyczaje, obyczaje, szkolne bale karnawałowe. Podczas lekcji religii uczniowie klasy 5c przyglądali się zwyczajom zakorzenionym w polskiej tradycji Roku obrzędowego, szukali klucza, czy i w jaki sposób tradycja kształtuje naszą wiarę i tożsamość? Wiele tradycji karnawałowych zachowało się do dzisiaj, ale do tych najstarszych mogą sięgnąć pamięcią tylko nieliczni. Omawiając kultywowanie tradycji w poszczególnych rodzinach, uczniowie sięgali do wspomnień rodziców, dziadków i pradziadków. Pokolenia naszych przodków, aby przygotować się do Wielkiego Postu – czasu wyzwań duchowych i dietetycznych, wypiekało i spożywało tłuste pieczywo, np. pączki, faworki, szczodraki i pilińce. Szczególny upust swojemu łakomstwu dawano podczas tłustego czwartku i obchodzenia kusaków we wtorek przed Środą Popielcową. Uczniowie zauważyli w swoich karnawałowych dociekaniach, że pieczywo miało swoją symbolikę. Pieczono je takie ,jaki był miniony rok. Jeśli rok był szczodry dla gospodarzy, przygotowywano w karnawale smakowite szczodraki. W końcowej części lekcji religii, żeby tradycji stało się zadość, uczniowie przystąpili do degustacji słodkich wielosmakowych szczodraków. Serdeczne podziękowania dla uczniów klasy 5c, a szczególnie dla Gabrysi, Weroniki, Jasia i Michała za pomoc w przygotowaniu klasy i w przeprowadzeniu zajęć.