Aktywna Tablica

W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła przystąpiła do rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – Aktywna Tablica na lata 2020-2024.
Złożony przez nas wniosek został pozytywnie rozpatrzony i dzięki temu otrzymaliśmy wsparcie finansowe. W ramach Aktywnej Tablicy zakupione zastały następujące pomoce:

  • podłoga interaktywna,
  • laptop,
  • programy komputerowe.

Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym sprzętu, nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii, wybranych przez szkoły, zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii, poprawę efektów pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzięki temu uczniowie będą zaznajamiani z możliwościami zastosowań edukacyjnych TIK od wczesnych etapów kształcenia.

Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
1) rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
2) kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
3) rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
4) wspieranie innowacyjnych metod pracy;
5) wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK;
6) wspieranie procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami;
7) wspieranie uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Korzystanie z nowoczesnego sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii pozwoli zindywidualizować podejście do uczniów, dostosować formę nauczania do każdego ucznia, a w przypadku ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zastosować nowoczesne techniki w procesie diagnozy, terapii oraz uczenia się. Podniesienie kompetencji oraz poszerzenie wiedzy o możliwościach urządzeń cyfrowych w konsekwencji będzie miało wpływ na dalszy rozwój poznawczy i społeczny uczniów oraz wpłynie na poziom i jakość kształcenia.

Zadania szkoły
Wraz ze złożeniem wniosku o udział w Programie szkoła zobowiązuje się do zrealizowania następujących zadań:
1) uczestniczenia przez 5 nauczycieli szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu:
2) uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
a) udziale w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
b) zorganizowaniu w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
c) dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk;
3) wyznaczenie szkolnego e-koordynatora (którego zadaniem jest koordynacja działań w zakresie stosowania TIK w szkole) oraz powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK;
4) wykorzystywania TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie, w liczbie co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu, począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu;
5) przedstawienia dla potrzeb organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania z pkt 14 oraz:
a)ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
b)charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu,
c)ocenę stopnia realizacji przez szkołę zadań wynikających z udziału w Programie;
6) wypełniania elektronicznych ankiet dotyczących realizacji Programu;
7) udziału w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.

Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie:

https://www.gov.pl/web/edukacja/nowelizacja-programu-aktywna-tablica